Neredeyse Tüm Pencereler Kare Olurken Neden Gemiler Yuvarlak?
Bu durum keyfi tasarım farkı Öyle düşünebilirsiniz ama durum sanıldığından çok farklı. Gemilerdeki pencerelerin yuvarlak veya köşeli olması bu gemileri can güvenliğinden sağlamlığa kadar pek çok yönden etkilemektedir.
Bu pencere formatlarının aksine, görmeye ve kullanmaya aşinayız. Yuvarlak olanların avantajları nelerdir?Ne olduğuna daha yakından bakalım.
Gemi pencerelerinin yuvarlak olmasının mantığını anlamak için önce uçak pencerelerinden bahsedelim.
1950’li yıllarda uçaklarda kullanılan pencereler bugünkü halinden farklıydı. köşeli değil yuvarlaktı . Mühendislerin onları yuvarlak tasarlamaya başlamasının sebebi o dönemde arka arkaya yaşanan kazalar.
Bu kazalar ilk etapta pilotaj hataları olarak düşünülse de aslında tasarım hatalarından kaynaklanıyordu ve sorun şuydu: uçağın köşeli pencerelerindeydi . Uçuş sırasında bu camlarda çatlaklar oluştu ve ardından uçağın gövdesi bu noktalardan ağır hasar alıyordu.
Bütün bunlardan sonra, uçak pencereleri, yuvarlak ve oval olarak tasarlanmaya başlandıgünümüzde de birebir formunu savunmaya devam etmektedir.
Peki bu köşeli camların büyük sorunlara davetiye çıkarmasının asıl sebebi neydi?
Uçakların daha konforlu bir uçuş için yüksek irtifalara ihtiyacı vardır ve bu sayede sürüklenme ve türbülans en aza indirilir . Ancak bu kadar yüksek irtifalarda uçmanın bazı dezavantajları vardır ve birincisi, yüksek irtifalarda atmosfer basıncının çok düşük olmasıdır.
Uçak yükseldikçe kabin içi ve kabin dışı basınçlar değişir, bu nedenle kabin içindeki iç basıncı ayarlamak mürettebatın hayatta kalması için bir kuraldır. İdeal olarak, bu basınç düzlem boyunca mümkün olduğu kadar eşit olarak dağıtılmalıdır.Ancak vücudun bölümlerinde bulunan pencereler basıncı yanlara hatasız olarak yönlendirir.
Ayrıca her köşeli yapı, yapı itibariyle zayıf noktalar içermektedir.
Bunun nedeni keskin köşelerde birim alana düşen kuvvetin katlanarak artmasıdır. Fotoğrafta köşelerde yer alan sarı, yeşil ve kırmızı renkler de bu noktalardaki gerilimin büyüklüğüyansıtır.
Uçak ve gemilerde kuvvet uygulanan bu cisim, Köşelerdeki yığınlar yüksekse kırmızı renklidir.Keskin olmayan ve farklı ovalliğe sahip olan kısımlarının çekme mukavemetleri düşük olmasına rağmen sarı ve yeşil renklerle anılırlar.
Bu ovaller, uçak veya gemi üzerindeki hava basıncından kaynaklanır, yuvarlatılmış eğriler şeklinde tüm yüzeye yayılır.birden fazla olası hasar ve kazayı önlemeyi amaçlar.
Gelelim gemi pencerelerine.
Ahşap gemileri oluşturan yapı malzemeleri ve bunların arasında özellikle ıslak ahşaba malzeme olarak rastlanmaktadır. yorgunluk stresine karşı oldukça dirençliydi ve ilk gemiler bu hammaddeden yapılmıştır. Ahşap gemilerin revaçta olduğu dönemlerde dikdörtgen ve kare pencerelere oldukça sık rastlamak mümkündü.
Ancak 19. yüzyılın sonunda, gerçek, çelik gövdeli ticaret gemileri oldukça yaygın hale geldi ve bunu savaş gemileri izledi. Zamanla mühendisler bu köşeli pencerelerin bir tasarım kusuru olduğunu anladılar ve Ahşap aletlere veda etmenin yanı sıra kare ve dikdörtgen pencerelerin de sonu geldi.
Ayrıca köşeli pencerelerin metal yorgunluğuna neden olduğu anlaşılmış ve sonrasında güverte örtüleri için dairesel lombozlar ve yuvarlatılmış köşeler tasarlanmaya başlanmıştır.
Bu yuvarlak pencereler aslında gemilerin denizde hareketi sırasında oluşturulmuştur. yüksek basınç ve çekiş kuvvetlerine karşı direnç sağlar. Ayrıca yuvarlak şekiller, gemilerde köşeli pencerelere göre çok daha az yer kaplar ve gemideki sınırlı alanın çok daha verimli kullanılmasına yardımcı olur.
Tüm bu sebeplerden dolayı dayanıklı ve sağlam olması istenen birçok mimari tasarımda, keskin köşelerden kaçınarak mümkün olduğunca oval ve yuvarlak şekiller Tercih edilir. Yine dairesel formlar ister hava ister deniz taşıtı olsun deformasyonlara karşı çok daha dayanıklıdır ve cama yuvarlak şekil vermek çok daha kolaydır.